torstai 1. helmikuuta 2018

Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalinnat uudistuvat


Ammattikorkeakoulut ovat asettaneet tavoitteeksi toisen asteen tutkintojen nykyistä paremman hyödyntämisen opiskelijavalinnoissa. Toisen asteen tutkintotodistuksen merkitys valinnan perusteena korostuu ja valintakokeiden vähenee.

Myös ammatillisen toisen asteen tutkintotodistuksia hyödynnetään tulevaisuudessa nykyistä paremmin. NOPSA:n näkökulmasta merkittävää on, että todistusvalintojen ja valintakokeiden rinnalla muiden osaamisperustaisten valintatapojen kehittämisessä tavoitellaan entistä järjestelmällisempiä ja kansallisesti hyödynnettäviä malleja. Voidaan olettaa, että näiden erilaisiin avoimen ammattikorkeakoulun väyliin perustuvat polut muodostuvat entistäkin tärkeämmiksi. NOPSA on siis yhdessä rinnakkaishankkeensa Jatkoväylän kanssa kehitystyön ytimessä.

AMK-opiskelijavalinnat hankkeen tavoitteena on kehittää ja luoda uudenlaisia käytäntöjä ja valintamalleja, jotka parantavat ja tukevat hakijoiden nopeampaa hakeutumista ammattikorkeakouluun ja luovat uudenlaisia mahdollisuuksia hakeutua tutkinto-opiskelijaksi. Kehittämistyössä hyödynnetään digitaalisia ratkaisuja. Hankkeen visiona on entistä hakijaystävällisempi, kustannustehokkaampi ja yksinkertaisempi digitaalisuutta hyödyntävä opiskelijavalintaprosessi.


Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishankkeen osahankkeet.AMK-opiskelijavalinnat -hankkeen verkkosivut: http://www.amk-opiskelijavalinnat.fi
  







Yksi AMK-opiskelijavalinnat -hankkeen käytännön tavoitteista on kehittää uusi yhteinen pisteytysmalli niin ylioppilastutkinnon kuin ammatillisen toisen asteen tutkintotodistuksen hyödyntämiseksi opiskelijavalinnassa. Ensimmäisiä pisteytysmalleja onkin jo esitelty. Pisteytysmallit otetaan käyttöön aikaisintaan 2020. Korkeakoulujen tavoitteena on viimeistään elokuussa 2018 tiedottaa todistusvalinnan käyttöönotosta ja siinä käytettävistä valintaperusteista.

Muiden osaamisperustaisten valintatapojen kehittämisessä NOPSA:lla on merkittävä rooli. Tällä hetkellä näyttää siltä, että ammatillisen toisen asteen tutkintotodistuksen pisteytykseen perustuvaan valintaan ei tule rajausta soveltuvista tutkinnoista. Sen sijaan NOPSA:ssa kehitettävissä malleissa pyritään sujuvaan, saman tekniikan alan opintojen jatkumoon. Joka tapauksessa on tärkeää, että NOPSA tekee yhteistyötä AMK-opiskelijavalinnat -hankkeen kanssa.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti