NOPSA –hanke on jälleen kesän lomakauden jälkeen täydessä
vauhdissa. Hankevastaavat kokoontuivat jo yhteiseen verkkokokoukseen ja
alueelliset NOPSA-tiimit ovat jo järjestäneet omia tapaamisiaan. Kevään aikana NOPSA –tiimit työstivät
siirtymävaihetta ammattiopistosta ammattikorkeakouluun sujuvoittavat
kehittämissuunnitelmat. Nämä suunnitelmat ovat nyt 28.8. kokoontuvan
ohjausryhmän arvioitavana.
Nopeimmat NOPSA-tiimit aloittivat suunniteltujen
käytänteiden pilotoinninkin jo keväällä, mutta varsinaisesti pilotoinnit
starttaavat nyt alkavan syyslukukauden aikana. Kokeilussa on niin
jatko-opintoihin kannustavaa ja opiskeluvalmiuksia parantavaa valmennusta kuin
suoraan osaksi AMK-opintoja tunnustettavia opintojakin. Opinnot on suunnattu
ammattiopistossa opiskeleville, mutta toteutuksiin osallistuu myös
ammattikorkeakoulun opiskelijoita tutorin roolissa. Mielenkiinnolla odotamme
ensimmäisiä kokemuksia kaikista erilaisista pilotoinneista.
Millä nimellä näitä siirtymää tukevia opintoja kutsuisimme?
NOPSA on yhdessä rinnakkaishankkeen Jatkoväylän kanssa miettinyt nimiasiaa,
joka on osoittautunut haasteelliseksi: ei olekaan niin helppo löytää kaikkia
toimijoita tyydyttävää nimeä. Joissakin oppilaitoksissa käytetyt nimet ”Väylä-opinnot”,
”Jatkoväylä-opinnot” tai ”AMK-väyläopinnot” eivät sovi kaikille, koska niillä
on olemassa jo jokin muu merkitys. AO – AMK –yhteistyössä toteutettavat
siirtymää tukevat opinnot yleistyvät, joten valtakunnallisesti hyväksyttävä
nimi tarvitaan. Olemme harkinneet nimikilpailun perustamista. Tutustu myös
Mervi Lätin kirjoitukseen aiheesta: https://www.xamk.fi/tutkimus-ja-kehitystoiminnan-blogi/mika-nimeksi-rakkaalla-lapsella-monta-nimea/
NOPSA-hankkeen ensimmäinen artikkeli Yhteistyö kiinnostaa ammatillisia kieltenopettajia julkaistiin keväällä, https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/yhteistyo-kiinnostaa/#.WafuBKLkW7I . Kaksi uutta, työpakettiin 2 liittyvää artikkelia julkaistaan pian. Toisessa käsitellään tuloksia esiselvityksestä, jolla kartoitettiin opettajien käyttämiä ohjausmenetelmiä, osaamisen tunnistamista ja tunnustamista sekä niitä tietoja ja taitoja, joita opettajat tarvitsevat lisää laadukkaan ohjaustyön tekemiseksi. Toisessa käsitellään ammattikorkeakoulujen tekniikan alojen opiskelijoiden reittejä korkeakouluun.
NOPSA-hankkeen ensimmäinen artikkeli Yhteistyö kiinnostaa ammatillisia kieltenopettajia julkaistiin keväällä, https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/yhteistyo-kiinnostaa/#.WafuBKLkW7I . Kaksi uutta, työpakettiin 2 liittyvää artikkelia julkaistaan pian. Toisessa käsitellään tuloksia esiselvityksestä, jolla kartoitettiin opettajien käyttämiä ohjausmenetelmiä, osaamisen tunnistamista ja tunnustamista sekä niitä tietoja ja taitoja, joita opettajat tarvitsevat lisää laadukkaan ohjaustyön tekemiseksi. Toisessa käsitellään ammattikorkeakoulujen tekniikan alojen opiskelijoiden reittejä korkeakouluun.
Seuraava kaikkia NOPSA-toimijoita koskeva tapaaminen järjestetään tiistaina 12.9. Hämeenlinnassa. Yhteisen kehittämispäivän ohjelmassa on muun muassa hyvien käytänteiden jakamista NOPSA-tiimien kesken sekä työpakettien 1 – 3 tapaaminen. Kuulemme myös ajankohtaiskatsauksen ammatillisen koulutuksen reformista. Ilmoittautuminen kehittämispäivään 4.9. mennessä linkin http://bit.ly/2uXMftY kautta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti