Yrittäjyys on yhteiskunnallinen ilmiö. Se on motivaation
lähde. Se on voima, joka aikaansaa
tuotantoa. Yrittäjyyttä ilmenee, kun joku omistaa yrityksen ja vastaa sen
toiminnasta. Sitä ilmenee myös niin sanottuna sisäisenä yrittäjyytenä, mutta
rajoitun tässä ymmärtämään yrittäjyyden sen ulkoisessa ilmenemismuodossa.
Yrittäjyys on siis sitä, että yksittäinen ihminen tai yksittäisten ihmisten
muodostama ryhmä perustaa tai ostaa yrityksen ja antaa työpanoksensa tavoitteenaan
yrityksen kannattava liiketoiminta.
Ammatillisen koulutuksen perimmäisenä tarkoituksena on
yhtäältä tarjota opiskelijoille mahdollisuus kehittyä ja kehittää omaa
osaamistaan ja toisaalta varmistaa, että yrityksillä ja muilla työnantajilla on
käytössään lisäarvoa tuottava ja osaava työvoima. Opiskelijoiden ja työelämän
ohella ammatillisen koulutuksen kolmas asiakasryhmä on yhteiskunta. Pyöriäkseen
se tarvitsee tuotantoa, joka voidaan jakaa yksityiseen ja julkiseen tuotantoon.
niiden avulla tuotetaan niin konkreettisia ja materiaalisia tuotteita kun
immateriaalisia palveluita. Yksityisestä tuotannosta huolehtivat yritykset.
Suurimmassa osassa yrityksiä omistus on keskittynyt yrittäjille. Nämä useimmiten
pienet ja keskisuuret yritykset ovat viime vuosina käytännössä vastanneet myös lähes
kaikkien uusien työpaikkojen syntymisestä (Yrittäjät.)
Ammatillinen opettaja on oman alansa rautainen
ammattilainen. Hän tietää, miten sillä alalla on ollut tapana tehdä töitä,
miten niitä tehdään nyt ja miten tulevaisuudessa. Hänen tulee tunnistaa alan
tuotannon muodot: millaiset organisaatiot tuotannosta vastaavat? Hänen
tehtävänsä on valmistaa opiskelijansa kohtaamaan työelämä. Yritysten osuus
tuotannosta ja sitä myötä myös yrittäjyyden merkitys vaihtelevat aloittain,
mutta suuntaus on selvä: yritysten ja yrittäjyyden merkitys tuskin tulee
ainakaan pienenemään millään alalla.
Yhteiskunnan näkökulmasta pelkkä osaamisen kehittäminen ei
riitä. Koulutusjärjestelmän on pystyttävä tuottamaan myös yhteiskuntaa
kehittävää ja sen ulkomaisen kilpailukyvyn varmistavaa toimintaa. Uudet
innovaatiot ja yrittäjyys ovat avainasemassa.
Yrittäjyydelle on paljon määritelmiä. Niille yhteisiä
määreitä ovat ainakin vastuullisuus, tavoitteellisuus, oma-aloitteisuus ja
uskallus. Opetus- ja kulttuuriministeriön uusien linjausten
mukaan ”yrittäjyys on mahdollisuuksien havainnointia ja niihin tarttumista sekä
kykyä muuttaa ideat sellaiseksi toiminnaksi, joka tuottaa taloudellista,
kulttuurista, sosiaalista tai yhteiskunnallista arvoa.” yhdessä maamme
koulutusjärjestelmän muiden osien kanssa ammatillisen koulutuksen keskeisenä
tehtävänä on kehittää opiskelijoissa määritelmän mukaisia ominaisuuksia.
Tarvitaan siis työkaluja, joilla ammatilliset opiskelijat kehittävät
mahdollisuuksien havainnointiin ja niihin tarttumiseen liittyvää osaamista sekä
kykyjään muuttaa ideat toiminnaksi. Lienee itsestään selvää, että näitä ei
opita kirjasta lukemalla, vaan tekemällä.
Parasta yrittäjyyskasvatusta on tarjota mahdollisuuksia
oppimiseen autenttisissa oppimisympäristöissä. Niissä opitaan alan keskeiset
tuotannontekijät, niiden väliset suhteet ja trendit, jotka puolestaan ovat
edellytyksiä yllä mainitulle mahdollisuuksien havaitsemisemiselle ja edelleen
myös toimeen tarttumiselle ja ideoiden hyödyntämiselle. Aina ei ole kuitenkaan
mahdollisuutta viedä oppimista täysin aitoihin tilanteisiin, vaikka
ammatillisen koulutuksen reformin myötä työpaikalla tapahtuvan oppimisen
uskotaankin lisääntyvän. Siksi on erinomainen asia, että opiskelijoilla on
mahdollisuus saada oppimiskokemuksia aitoja tilanteita mahdollisimman hyvin
jäljittelevissä oppimisympäristöissä.
Ammatillisen koulutuksen parissa on viimeisten vuosien
aikana kehitetty lukuisia toimivia malleja yrittäjyyden edistämisen ja
yrittäjyyskasvatuksen tueksi. En halua nostaa tässä esiin yksittäisiä malleja.
Sen sijaan haastan tämän blogiartikkelin lukijan tuomaan esiin oman hyvän
mallinsa. Toivon siis, että kuvaat tämän blogin keskustelualueella lyhyesti
oman mallisi ja tarjoat meille muille toimijoille tarvittavat linkit malliin
tutustumiseksi. Jatketaan rakentavaa keskustelua niiden pohjalta.
Noin vuosi sitten Suomen Yrittäjät uutisoi, että nuorten innokkuus ryhtyä yrittäjiksi on kymmenessä vuodessa kymmenkertaistunut, https://www.yrittajat.fi/uutiset/546885-nuorten-yrittajyysinto-kymmenkertaistunut
VastaaPoistaTästä voisi päätellä, että erilaiset toimet yrittäjyyden edistämiseksi ovat tuottaneet tulosta. Vieläköhän sama trendi jatkuu - onko tuoreempaa tietoa?