NOPSA-hanke on ollut Sujuvien siirtymien koordinointihanke Zoomin verkostossa aktiivinen toimija. NOPSA on ollut mukana Zoomin järjestämissä seminaareissa ja koulutustilaisuuksissa. NOPSA on ollut mukana myös useissa Zoomin järjestämissä hyvien käytänteiden arviointipajoissa – joko arvioitavana tai arvioijana. Viimeisin arviointityöpaja järjestettiin Hämeenlinnassa, Hämeen ammattikorkeakoulun Visamäen kampuksella marraskuun alussa. Tällä kerralla arvioitavana oli kustakin NOPSA:n kolmesta työpaketista yksi hyvä käytäntö. Lisäksi NOPSA-toimijat osallistuivat POLUTTAMO-hankkeen hyvien käytänteiden vertaisarviointiin.
Zoomin työpajoissa hyvien käytänteiden arviointi tapahtuu Arjen arkki –arviointimallin mukaisesti. Malli perustuu alkujaan Belgiassa kehitettyyn ESR-hankkeiden tulosten arviointimalliin. Arviointi tapahtuu kaksivaiheisesti: ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan vertaisarviointi ja toisessa vaiheessa asiantuntija-arviointi. Visamäessä järjestetyssä työpajassa oli kyse vertaisarvioinnista, jossa Zoomi-verkoston hankkeet arvioivat toistensa käytänteitä. Hyviksi vertaisarvioidut käytänteet etenevät sitten asiantuntija-arviointiin. Seuraava asiantuntijoiden arviointipaja järjestetään tammikuussa Opetushallituksessa. Ennen asiantuntija-arviointia mallit pitää kuvata Arjen arkki –menetelmäpankissa.
http://arjenarkki.fi/menetelmapankki/hyvat-kaytannot/1169
Hyvien käytäntöjen
vertaisarviointi perustuu arviointimallin mukaiseen arviointikriteeristöön,
jossa ulottuvuuksina ovat kehitetyn käytännön innovatiivisuus,
voimavaraistaminen, soveltuvuus, hyödyllisyys, saavutettavuus ja esteettömyys,
tasa-arvo sekä siirrettävyys. Työpajassa arvioitava käytäntö esitellään
napakasti, jonka jälkeen arvioijilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä. Tämän
jälkeen arvioijat käyvät kriteeristön pohjalta arviointikeskustelun. Arvioinnit
kirjataan määrämuotoiselle lomakkeelle. Arviointia tehdään sekä numeerisesti
asteikolla 1-10 että sanallisesti. Hankkeet saavat arvioinnista kirjallisen
palautteen, joka sisältää myös suosituksia käytännön edelleen kehittämiseksi.
NOPSA-hankkeessa kehitetyistä käytännöistä arvioitavina
olivat: Konekerho (Pirkanmaan NOPSA-tiimi), Uraohjauksen osaamismerkki (HAMK ja
TAMK Ammatilliset opettajakorkeakoulut), Kielten oppimisen polkuopintomallit
(Satakunnan NOPSA-tiimi). Konekerho sai hyödyllisyydestä arvioijilta täyden
kympin. Myös muiden kriteerien osalta käytäntö sai korkeat arvosanat.
Siirrettävyyden ja tasa-arvon osalta käytänteessä kuitenkin todettiin olevan
parantamisen varaa. Käytänteen vahvuuksista arvioijat toivat sanallisissa
arvioinneissaan esiin seuraavaa:
- panostetaan myös motivointiin ja
ammatti-identiteettiin,
- avaa konkreettisen ikkunan
jatko-opintoihin,
- helppo tulla mukaan: avoimuus sekä
vapaaehtoisuus laskevat opiskelijan kynnystä osallistua,
- joustavuus, ja tukea saatavilla
opiskelijoille.
Uraohjauksen osaamismerkki sai läpi
kriteeristön oikein hyvät arviot. Käytäntöä pidettiin viimeisteltynä ja valmiin
oloisena. Soveltuvuus ammatillisen koulutuksen reformiin arvioitiin täyden
kympin arvoiseksi. Merkin pilotoinnista kaivattiin kuitenkin lisää kokemuksia.
Osaamismerkin yhtenä vahvuutena pidettiin uraohjauksen sisältöjen ja kohteiden
kattavaa kuvausta.
Kielten oppimisen opintopolkumallit
–käytänteen hyödyllisyys ja soveltuvuus ammatillisen koulutuksen reformiin
arvioitiin täyden kympin arvoiseksi. Käytänteen haasteeksi koettiin
organisaatiokohtaisuus. Kun lopullisena tavoitteena on valtakunnallisesti
sovellettavan mallin tuottaminen, kannattaa käytänteen kuvaamiseen,
tuotteistamiseen sekä käyttöönoton helppouteen kiinnittää erityistä huomiota.
Seuraavaksi käytännöt viedään Arjen arkki
–menetelmäpankkiin, josta jo löytyykin aiemmin arvioituja NOPSA-käytänteitä.
Mielenkiinnolla jäämme odottamaan toisen vaiheen asiantuntija-arvioinnin
palautteita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti