Nopsa-hankkeessa on jo
edetty yli puolen välin, ja suunnitteluvaiheesta on nyt päästy käytännön
toteutuksiin. Kieliopinnoissa työpaketissa 3 on parhaillaan menossa ja vielä kevään aikana
tulossa lisää erilaisia kokeiluja eri Nopsa-tiimeissä. Kokeilussa on sekä
perinteisempää luokkaopetusta, luokka- ja verkko-opetusta yhdistävää tarjontaa
että täysin verkossa tarjolla olevaa opetusta.
Kun lähdetään
kehittämään verkossa toteutettavaa opetusta, on tärkeää kiinnittää huomiota
siihen, että opiskelijoita ei kuitenkaan jätetä yksin, vaan että heitä ohjataan
säännöllisesti ja annetaan palautetta oman oppimisen edistymisestä.
Verkko-opetus ei siis korvaa opettajaa, vaan opettajan rooli vain muuttuu. Tätä
korostavat myös ne, jotka eniten puhuvat verkko-opetuksen puolesta.
Sain tammikuussa
mahdollisuuden osallistua BETT-opetusteknologiamessuille Lontoossa, ja
sielläkin tämä viesti oli selkeästi esillä useissa esityksissä. Kokosin joitain
poimintoja kuulemistani esityksistä tähän matkakertomukseen.
Opettajan tärkeän
roolin lisäksi BETT-messuilla esillä olivat paljon tekoälyyn ja virtuaalitodellisuuteen
liittyvät teemat. Tekoälyn avulla voidaan esimerkiksi jo kääntää
samanaikaisesti puhetta. Seuraavassa videossa pieni näyte.
Kiitos todella mielenkiintoisesta BETT-matkaraportista! En tänä vuonna ollut itse mukana, mutta lisäsin sinun raportin blogiini, minne kokoan suomalaisten matkaraportit: http://www.matleenalaakso.fi/2018/01/bett2018.html
VastaaPoista