keskiviikko 28. helmikuuta 2018

Verkko-opetus vaatii opettajan ohjausta


Nopsa-hankkeessa on jo edetty yli puolen välin, ja suunnitteluvaiheesta on nyt päästy käytännön toteutuksiin. Kieliopinnoissa työpaketissa 3 on parhaillaan menossa ja vielä kevään aikana tulossa lisää erilaisia kokeiluja eri Nopsa-tiimeissä. Kokeilussa on sekä perinteisempää luokkaopetusta, luokka- ja verkko-opetusta yhdistävää tarjontaa että täysin verkossa tarjolla olevaa opetusta.

Kun lähdetään kehittämään verkossa toteutettavaa opetusta, on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että opiskelijoita ei kuitenkaan jätetä yksin, vaan että heitä ohjataan säännöllisesti ja annetaan palautetta oman oppimisen edistymisestä. Verkko-opetus ei siis korvaa opettajaa, vaan opettajan rooli vain muuttuu. Tätä korostavat myös ne, jotka eniten puhuvat verkko-opetuksen puolesta. 

Sain tammikuussa mahdollisuuden osallistua BETT-opetusteknologiamessuille Lontoossa, ja sielläkin tämä viesti oli selkeästi esillä useissa esityksissä. Kokosin joitain poimintoja kuulemistani esityksistä tähän matkakertomukseen.


Opettajan tärkeän roolin lisäksi BETT-messuilla esillä olivat paljon tekoälyyn ja virtuaalitodellisuuteen liittyvät teemat. Tekoälyn avulla voidaan esimerkiksi jo kääntää samanaikaisesti puhetta. Seuraavassa videossa pieni näyte.





Aivan täydellisesti tekoäly ei vielä selviä käännöstehtävästä, joten kielenoppiminen on edelleen tarpeen. Kannustetaan ja rohkaistaan opiskelijoita siis kielenoppimiseen ja tutustutaan yhdessä heidän kanssaan erilaisiin digitaalisiin sovelluksiin, jotka parhaimmillaan auttavat opiskelijaa löytämään juuri itselleen sopivia tapoja oppia kieltä.

1 kommentti:

  1. Kiitos todella mielenkiintoisesta BETT-matkaraportista! En tänä vuonna ollut itse mukana, mutta lisäsin sinun raportin blogiini, minne kokoan suomalaisten matkaraportit: http://www.matleenalaakso.fi/2018/01/bett2018.html

    VastaaPoista