NOPSA-hankkeen taustaa ruotsin kielen osalta
NOPSA-hankkeen työpaketissa 3 meillä on tavoitteena luoda
sujuvia siirtymiä kieliopintoihin ammatillisen toisen asteen ja
ammattikorkeakoulujen välille. Aikaisemmissa selvityksissä erityisen
ongelmalliseksi on koettu ruotsin opinnot. Ongelman syy on helppo ymmärtää, kun
perehtyy ruotsin opintojen määrään eri kouluasteilla. Ammattikoulussa ruotsia
on tarjolla pääsääntöisesti vain yksi osaamispiste, joka sisältää opetusta
keskimäärin 16-20 tuntia. Miten opiskelijan osaaminen voisi tuon tuntimäärän
puitteissa kehittyä samalle tasolle kuin lukio-opiskelijan, jolle kuitenkin
tarjotaan pakollista opetusta viisi kurssia eli noin 180 tuntia? Kuvio 1
havainnollistaa ruotsin opintojen laajuuksia ja opetussuunnitelmien mukaisia
tavoitteita eri kouluasteilla.
Kuvio 1. Ruotsin opintojen tuntimäärät ja tavoitteet eri
kouluasteilla
Lukion suorittava saa siis ruotsin opetusta noin
10-kertaisen määrän verrattuna ammatillisen toisen asteen perustutkinnon
suorittavaan. Ammattikorkeakoulussa molemmat opiskelijat kuitenkin suorittavat
saman tasoiset ruotsin opinnot. Siksi on tarpeen miettiä, miten kavennetaan
tätä aukkoa lukiosta ja ammatillista väylää tulevien amk-opiskelijoiden
välillä. NOPSA-hankkeen työpaketissa 3 tavoitteenamme on alueellisten
kumppanuuksien ja yhteistyön kautta löytää toimivia malleja, joita voidaan
hyödyntää myös valtakunnallisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti