Yrittäjyys on tekemistä, toimintaa. Se on myös osa osaamista
ja ammattia. Se on mahdollisuus niin ammatillisten opintojen aikana kuin niitä
seuraavissakin uran eri vaiheissa. Erityisesti uran eri nivelvaiheissa
yrittäjyys on hyvä tuoda esiin mahdollisuutena. Osa yrittäjyyteen ohjaavista
ominaisuuksista on varmasti synnynnäisiä, mutta tutkimusten pohjalta voidaan
sanoa, että yrittäjyyteen on mahdollista myös oppia (Kyrö & Ripatti 2006,
12.)
Mutta mitkä ovat ne toimet, joiden avulla oppimista voidaan
tukea? Nykyisin puhutaan paljon koutsauksesta tai valmentamisesta. Käytetään
myös ohjauksen käsitettä. Sen sijaan opettaminen koetaan jotenkin
vanhanaikaisena eikä ainakaan yrittäjyyteen oppimista tukevana käsitteenä.
Syitä lienee monia ja tutkitun faktan puuttuessa niitä voi arvailla. Ehkä
yksilökeskeisessä maailmassamme opettaminen koetaan vanhanaikaisena subjektilta
objektille kohdistettuna yksipuolisena vaikuttamisena. Vähän niin kuin opettaja
kaataisi tietoa oppilaan aivoihin. Valmennus ja ohjaus tarjoavat ehkä
tasa-arvoisemmat asetelmat?
Oheisella videolla puhun erityisesti ohjauksen käsitteen
avulla. Ymmärrän ohjauksen niin, että se on jatkuvaa, vuorovaikutteista ja
tavoitteellista toimintaa opiskelijan oppimisen, kasvun ja kehityksen tueksi
(Opetushallitus 2014, 5.) Lopussa kuitenkin kerron lyhyesti myös
opetusmenetelmistä. Valintaa perustelen sillä, että ymmärrän opetusmenetelmien
käsitteen vakiintuneeksi viittaamaan sellaisiin konkreettisesti kuvattavissa
oleviin keinoihin ja/tai menetelmiin, joiden avulla opettajanimikkeellä toimiva
henkilö pyrkii edistämään opiskelijoidensa oppimista.
Jatkan tarinaa videolla, johon voit siirtyä tästä.
Heikki Hannula
Lehtori
HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Lehtori
HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu
LÄHTEET
Kyrö, P. & Ripatti, A. 2006 Yrittäjyyden opetuksen uudet
tuulet. teoksessa Kyrö, P. & Ripatti, A. (toim.) yrittäjyyskasvatuksen
uusia tuulia. Yrittäjyyskasvatuksen julkaisusarja 4/2006, Tampereen yliopiston
kauppakorkeakoulu, Hämeenlinna, 10-31.
Opetushallitus. 2014. Hyvän ohjauksen kriteerit. Hyvän
ohjauksen kriteerit peruskoulutukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen
koulutukseen. Informaatiojulkaisuja 5/2014. Luettu 12.2.2019 http://www.oph.fi/download/158918_hyvan_ohjauksen_kriteerit.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti